Mathilde Overbeek

Contact: M.Overbeek@yulius.nl, T: 06-18422132
Functie: Senior onderzoeker
Locatie: Yulius Academie
Bij Yulius sinds:  februari 2016

 

Mathilde is in 2007 afgestudeerd als kinder- en jeugdpsycholoog. Na 1,5 jaar als hulpverlener in de jeugdzorg gewerkt te hebben, keerde zij in 2008 terug naar de universiteit om haar promotieonderzoek te starten. Binnen dit onderzoek onderzocht zij werkzame behandelelementen in preventieve hulpverlening voor kinderen die getuige zijn geweest van partnergeweld. Vanaf september 2013 werkte zij als post-doc onderzoeker op de afdeling Ontwikkelingspedagogiek aan de Vrije Universiteit. Binnen deze aanstelling richtte zij zich met name op interventieonderzoek en ouder-kindrelaties in kwetsbare gezinnen. Sinds februari 2016 is Mathilde als senior onderzoeker werkzaam bij de Yulius Academie. Daar houdt zij zich momenteel bezig met verschillende projecten waaronder ‘Milestone’ en projecten binnen de afdeling Gezinspsychiatrie en het speciaal onderwijs. Daarnaast werkt zij sinds november 2016 weer als post-doc onderzoeker op de Vrije Universiteit op haar eigen KNAW gefinancierde project naar emotiedialogen bij getraumatiseerde kinderen.

 

Wetenschappelijke interesse: 
Interventieonderzoek, werkzame elementen in interventie, belang van relaties (ouder-kind, therapeut-cliënt en leerkracht-leerling), kwetsbare kinderen en gezinnen, trauma, ontwikkelingspsychologie en huiselijk geweld en kindermishandeling.

 

Vaardigheden
Schrijven (artikelen, subsidievoorstellen), SPSS, interviewen, observeren en projectmanagement.

 

Lopende projecten:  

  • Milestone
  • Speciaal onderwijs (o.a. e-learning en Onderwijs-Zorg)
  • Gezinspsychiatrie (o.a. onderzoek naar elementen in de werkrelatie tussen multi-stressgezinnen en behandelaren)
  • Doorontwikkeling FACT Jeugd en Gezin
  • Zinnige Zorg
  • Onderzoeksbegeleiding en interne audits

 

 

Publicaties:

Overbeek, M.M., Schipper, J.C. de, Lamers - Winkelman, F. & Schuengel, C. (2012). The effectiveness of a trauma-focused psycho-educational secondary prevention program for children exposed to interparental violence: study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 13. doi: 10.1186/1745-6215-13-12.

 

Overbeek, M.M., Schipper, J.C. de, Lamers - Winkelman, F. & Schuengel, C. (2013). Efficacy of community-based intervention for child witnesses of interparental violence: a randomized trial. Child Abuse & Neglect, 37, pp. 1202 - 1214. doi: 10.1016/j.chiabu.2013.07.007.

 

Overbeek, M.M., Schipper, J.C. de, Lamers - Winkelman, F. & Schuengel, C. (2014). Risk factors as moderators of recovery during and after interventions for children exposed to interparental violence. American Journal of Orthopsychiatry, 84 (3), pp. 295 – 306. doi: 10.1037/ort0000007.

 

Overbeek, M.M., Schipper, J.C. de, Lamers - Winkelman, F. & Schuengel, C. (2014). Steeds beter op de kleintjes letten. Wat is effectief in cursussen voor kinderen die zijn blootgesteld aan partnergeweld? Kind en Adolescent Praktijk, 13(4), pp. 148-155

  

Overbeek, M.M., Sterkenburg, P.S., Kef, S. & Schuengel, C. (2015). The effectiveness of VIPP-V parenting training for parents of young children with a visual or visual-and-intellectual disability: Study protocol of a multicenter randomized controlled trial. Trials, 16. doi: 10.1186/s13063-015-0916-6.
 

Telman, M.D., Overbeek, M.M., Schipper, J.C. de, Lamers-Winkelman, F. & Schuengel, C. (2016). Family functioning and children’s post-traumatic stress symptoms in the aftermath of interparental violence. Journal of Family Violence, 31, pp. 127-136. doi:  10.1007/s10896-015-9769-8.
 

Visser, M., Overbeek, M.M., Schipper, J.C., de, Schoemaker, K., Lamers-Winkelman, F., & Finkenauer, C. (2016). Parent-child emotion dialogues in families exposed to interparental violence. Journal of Child Custody, 13 (2-3), pp. 178-198

 

Broek, E. van den, Eijden, A. van, Overbeek, M.M., Kef, S., Sterkenburg, P.S. & Schuengel, C. (2016). A Systematic Review of the Literature on Parenting of Young Children with Visual Impairments and the Adaptions for Video-Feedback Intervention to Promote Positive Parenting (VIPP). Journal of Developmental and Physical Disabilities, 1-43. doi: 10.1007/s10882-016-9529-6.

 

Overbeek, M.M., Schipper, J.C. de, Willemen, A.M., Lamers - Winkelman, F. & Schuengel, C. (2017). Mediators and treatment factors in intervention for children exposed to interparental violence. Journal of Clinical Child and Family Studies, 46(3), pp. 411-427

 

Platje, E., Sterkenburg, P., Overbeek, M.M., Kef, S., & Schuengel, C. (2018). The efficacy of VIPP-V parenting training for parents of young children with a visual or visual-and-intellectual disability: A randomized controlled trial. Attachment & Human Development (published online).

Discipline: 
Senior Onderzoeker